آشنایی با تابلو برق خانگی

انرژی الکتریکی معمولا با بهره گیری از منابعی مانند زغال سنگ، نفت، گاز طبیعی، اورانیوم، جریان آب و جریان باد تولید می ‌شود. مسلما هدف اصلی از تولید انرژی الکتریکی تامین برق مصرف کنندگان مسکونی و صنعتی است. امروزه تابلو برق ‌ها به عنوان یکی از مهم‌ ترین عناصر در واحد‌های مسکونی و صنعتی شناخته می ‌شوند و در واقع واسطه ‌ای بین منبع و مصرف کننده هستند. در این مقاله قصد داریم شما را با تابلو برق خانگی و انواع مختلف آن آشنا کنیم با ما همراه باشید.

تابلو برق خانگی چیست؟

به طور کلی تابلو برق خانگی عبارت است از یک محفظه فلزی یا غیر فلزی که کنترل و فیوز‌های برق ساختمان را در خود جای می ‌دهد و بدین طریق از آن‌ ها در برابر عوامل محیطی محافظت می ‌کند. با استفاده از این تابلو‌ها می ‌توان در صورت لزوم و مواقع اضطراری برق یک قسمت از ساختمان را قطع یا وصل کرد.

نقش تابلو برق خانگی

هر تابلو برق از یک ورودی و چندین خروجی تشکیل شده است که هدف اصلی آن دریافت برق از منبع و توزیع آن بین مصرف کنندگان است. جریان ورودی که INCOMIG نامیده می ‌شود تغذیه کننده تابلو برق است و مطابق استاندارد نامی یا میزان مصرف با ولتاژ‌های ۳۸۰، ۲۲۰، ۲۴ و… تعیین می ‌شود. این جریان ورودی توسط باسبار (BUSBAR) به بار مصرفی (LOAD) تبدیل و بین مصرف کنندگان توزیع می ‌شود. باسبار در واقع مانند ترمینال‌ های ماشین عمل می ‌کند که نقش آن‌ ها پخش بار بین لوازم مختلف است.
از طرفی فیوزها و کلید‌های محافظ تعبیه شده در تابلو برق‌ خانگی به عنوان یک محدود کننده جریان مصرفی عمل می ‌کنند و به مقدار جریان عبوری بیش از حد مجاز در مدار واکنش نشان می ‌دهند و مدار را از بار اضافه، خطر آتش سوزی در امان نگه می‌ دارند. همچنین مصرف کننده‌ ها را از صدمات احتمالی ناشی از کم و زیاد شدن ولتاژ، اتصال کوتاه و هر گونه عاملی که چه از نظر الکتریکی و چه از نظر مکانیکی بخواهد به مصرف کننده صدمه بزند مصون می‌ دارد.

آشنایی با تابلو برق خانگی

آشنایی با تابلو برق خانگی

انواع تابلو برق خانگی

تابلو برق اصلی MDP: این تابلو شامل قسمت شامل قسمت ‌های مختلفی می ‌شود و برق ورودی از شرکت برق را دریافت می ‌کند و به وسیله آن برق تمامی واحدهای ساختمان و برق فضای مشاعات تامین می‌ شود.
تابلو مشاعات GDB یا GDP: به فضاهای مشترکی که مورد استفاده عموم قرار می‌ گیرد مشاع گفته می‌ شود و همانطور که از نام این تابلو‌ها مشخص است برق قسمتی از ساختمان را مانند پارکینگ، پشت بام، راه پله ، پشت بام و… را تامین می ‌کنند از این رو همواره در دسترس همگان قرار دارند.
تابلو واحدها، تابلو مینیاتوری (SDP یا SDB): این تابلوها جاگزین جعبه‌ های تقسیم در ساختمان ‌های قدیمی هستند و از آن‌ ها جهت برق رسانی به مدارهای روشنایی و پریز‌های هر واحد مسکونی استفاده می‌ شود. معمولا در پلان پریز‌های ساختمان قرار می‌ گیرند و در آن‌ ها سیم کشی‌ بخش ‌های مختلف منزل از یکدیگر مجزا می ‌شوند.
تابلو آسانسور: این تابلو در ساختمان ‌های مجهز به آسانسور قرار می‌ گیرد و وظیفه تامین برق مورد نیاز جهت بالا و پایین کردن آسانسور را بر عهده دارند. محل قرار گیری تابلو آسانسو باید در نقشه اصلی ساختمان نشان داده شود.
تابلو برق دیزل ژنراتور: نصب این تابلو کاملا اختیاری است و وظیفه اصلی آن تامین برق ساختمان در هنگام قطع شدن برق شهری است.
تابلو برق :UPS این تابلو‌ها به عنوان یک فیلتر عمل می‌ کنند و وظیفه اصلی آن ‌ها انتقال جریان الکتریکی بی ‌وقفه و با ولتاژ معین به ساختمان ‌های فشار ضعیف است.

در هنگام خرید تابلو برق خانگی باید به چه نکاتی توجه کنید؟

متریال کاربردی
همانطور که گفته شد تابلو برق ‌ها از بدنه فلزی یا غیر فلزی ساخته می‌ شوند که هر یک از نظر وزن، مقاومت، نحوه‌ی نصب، شکل ظاهری و قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. از این رو متریال انتخابی باید متناسب با نیاز‌های شما انتخاب شوند. همچنین ورقه به کار برده شده در تابلو برق خانگی نباید قطری کمتر از ۱.۵ میلی ‌متر داشته باشد.
نحوه‌ نصب
تابلو برق خانگی براساس شکل ظاهری و نحوه‌ نصب به انواع توکار و روکار تقسیم می ‌شود. تابلو برق‌ های توکار باید در داخل دیوار قرار گیرند از این رو باید محلی برای نصب آن ‌ها روی دیوار تعبیه شود. در حالی که تابلوهای روکار به راحتی در هر مکانی قابل نصب هستند.
میزان دمای محیط
گرمای محیط ممکن است باعث ایجاد آسیب در تجهیزات الکتریکی موجود در تابلو برق شود. در این حالت باید به دنبال تابلو برقی متناسب با دمای محیط باشید. در غیر این صورت می‌ توانید از سیستم‌ های تهویه‌ هوا یا فن‌ های خنک کننده استفاده کنید.
اندازه
اندازه تابلو برق نکته‌ ای بسیار مهم است و باید به گونه‌ای انتخاب شود که در صورت نیاز در آینده بتوانید تغییراتی در آن ایجاد کنید. تابلوهای بسیار کوچک این امکان را از شما سلب می‌ کنند و ممکن است مجبور به تعویض آن ‌ها شوید.
تطبیق پذیری
قبل از خرید از امکان تغییر و جا به‌ جایی در ساختار تابلو برق‌ها اطمینان حاصل کنید، زیرا توانایی اضافه یا حذف کردن تجهیزات از تابلو برق یکی از فاکتورهای اصلی در هنگام خرید این کالا محسوب می ‌شود.

آشنایی با تابلو برق خانگی

آشنایی با تابلو برق خانگی

چند نکته مهم در هنگام نصب تابلو برق خانگی

فاصله نصب تابلو برق خانگی از کنتور گاز باید حداقل ۵۰ سانتی ‌متر و از تاسیسات آب حداقل ۳۰ سانتی‌ متر باشد.
این تابلو‌ها باید تا حد امکان نزدیک به درب خروجی ساختمان نصب شوند به گونه ‌ای که درب هنگام باز و بسته شدن با آن برخوردی نداشته باشد.
ارتفاع نصب آن ‌ها باید حداقل ۱۸۰ سانتی‌ متر و حداکثر ۲ متر باشد.

سخن پایانی
باتوجه به موارد گفته شده به اهمیت تابلو برق ‌ها در مصارف خانگی به خوبی پی بردید. نصب تابلو برق خانگی کاری کاملا تخصصی است و باید توسط افراد مجرب و با تجربه انجام شود. یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان تابلو برق در ایران، شرکت تابلو برق سمنان است. محصولات باکیفیت و استاندارد این شرکت را می توانید به راحتی از طریق سایت تابلو برق سمنان تهیه کنید.