آشنایی با تابلو برق استخری و انواع آن

با توجه به اینکه تابلو برق‌ استخری دارای کاربرد گسترده ‌ای در استخرهای شنا، استخرهای تزئینی، جكوزی‌ ها، سونای خشك و… است، آشنایی با آن‌ ها به خصوص برای مالکان استخر لازم و ضروری است. به همین علت سعی داریم در این مقاله به معرفی تابلو برق استخری و انواع آن بپردازیم. در ادامه با تابلو برق سمنان همراه باشید.

تابلو برق چیست؟

تابلوهای برق محفظه هایی از جنس فلز و پی وی سی هستند که وظیفه آن ‌ها حفاظت از قطعات تابلو در برابر آب، آتش سوزی و گرد و غبار است.

هدف استفاده از تابلو برق

فراهم کردن امکان کنترل و حفاظت مطمئن
قابلیت استفاده از سیستم‌ های الکتریکی به هم پیوسته
تعمیر و نگهداری آسان و سریع
تأمین ایمنی سیستم و انسان

معرفی تابلو برق استخری

یکی از انواع تابلوهای برق صنعتی، تابلو برق استخری است که استفاده از آن در استخرها به یک نیاز مبرم تبدیل شده است. تابلو برق استخری از امکانات و تجهیزات مختلفی تشکیل شده است، که باعث افزایش کیفیت استخر می‌ شود. این تابلو برق، دارای سه پمپ تصفیه آب، پمپ جکوزی و پمپ تخلیه استخر است.

انواع تابلو برق استخری

انواع تابلو برق استخری

تجهیزات داخل تابلوی برق استخری

تابلو برق استخری شامل فیوز محافظ جان، فیوز مینیاتوری سه فاز، هفت عدد فیوز مینیاتوری تک فاز، کنتاکتور به همراه بیمتال، تایمر آنالوگ، تایمر تأخیر، کنترل فاز، ترانس تبدیل 220 به 24، چراغ ‌های سیگنال و کلیدهای دو طرفه است.

انواع تابلو برق استخری

تابلو برق‌ استخری در دو نوع ایستاده و دیواری تولید و عرضه می‌ شود که بسته به فضای موجود در موتورخانه استخر می ‌توانید یکی را به دلخواه تهیه کنید. در این تابلو برق ‌ها از مدارهای رله کنتاکتوری استفاده شده است که امکان تنظیم تجهیزات استخری هم به‌ صورت دستی و هم به‌ صورت اتوماتیک را فراهم کرده است. همچنین این تابلو برق ‌ها قابلیت تنظیم همزمان و متناوب پمپ ‌های تصفیه را دارند.
• تابلو برق استخری ایستاده: این نوع از تابلوهای برق‌ در محل نصب به صورت ایستاده قرار می ‌گیرند. تابلو برق استخری ایستاده کارایی بیشتری نسبت سایر انواع تابلو برق ‌ها دارد و می ‌توان داخل آن تجهیزات الکتریکی مانند تجهیزات کنترل، قدرت و… را نصب کرد. تابلو‌های موتور خانه از نوع ایستاده هستند.
• تابلو برق استخری دیواری: همانطور که از نام تابلو برق ‌های دیواری مشخص است روی دیوار نصب می‌ شوند. این تابلوها به دو دسته تابلو برق توکار و تابلو برق روکار تقسیم می ‌شوند. اگر این تابلوها روی سطح ديوار نصب شوند روکار نامیده می ‌شوند و اگر داخل ديوار جاسازی شوند توکار نامیده می ‌شوند.

چرا باید از تجهیزات استخری مناسب و ایمن استفاده کنیم؟

وجود خاصیت رسانایی آب و فضای مرطوب موجود در استخر احتمال ایجاد شوک الکتریکی و آسیب ‌های جانی در افزایش می دهد. دلیل این امر مقاومت پایین بدن انسان در برابر جریان برق، داخل آب است که به ‌عنوان یک رسانای جریان برق از آب به زمین عمل می ‌کند. بنابراین بسیار لازم و ضروری است که در فضای استخر از تجهیزات برقی مناسب و ایمن استفاده شود.

المنت استخری سرامیکی چیست؟

المنت استخری سرامیکی، یکی از تجهیزات استخری است که از جریان برق تک فازی یا سه فازی استفاده می ‌کند تا دمای مورد نیاز هر استخر با ابعاد مختلف را فراهم کند. المنت‌ های استخری از جنس سرامیک هستند و تا عمق 2 متری استخر را پوشش می ‌دهند. ویژگی‌ المنت استخری، تنظیم دقیق دمای آب، ایمنی بسیار بالا، کمترین میزان مصرف برق، قابلیت اتصال به سیستم ژنراتور برق است.
نکات مهم در هنگام خرید تابلوی برق استخری
به ابعاد تابلو (طول، عرض، ارتفاع) توجه کنید.
نوع تابلو مورد نیاز برای استخر خود (دیواری، ایستاده).
استاندارد رنگ (رنگ به کار رفته در تابلو برق استخری، الکترواستاتیک کوره ‌ای است، زیرا ضد آتش است).
ضخامت صفحه نصب تجهیزات و قطر بدنه تابلو
استانداردهای بین المللی لازم را داشته باشد.

انواع تابلو برق استخری

انواع تابلو برق استخری

مزیت های مهم نوسازی تابلو برق ‌های استخری

بسیاری از تجهیزاتی که در تابلوهای برق استخری به کار رفته ‌اند به مرور زمان قدیمی می شوند و کارایی خود را از دست می ‌دهند. در این مواقع لازم است تا قطعات قدیمی با تجهیزات جدید جایگزین شوند و به اصطلاح تابلو نوسازی شود. اما نوسازی این تابلو برق چه مزیت هایی دارد؟
افزایش طول عمر تابلو برق استخری
زمانی که قطعات و تجهیزات دچار مشکل و خرابی می‌شوند با سرویس شدن و یا تعویض آن‌ها، می تواند عملکرد بهتری داشته باشند و در نتیجه طول عمر کلی تابلو برق استخری افزایش می‌یابد.
کاهش مصرف انرژی
با گذشت زمان و فرسودگی این تابلو‌ها، مصرف انرژی آن ها بسیار افزایش می ‌یابد. با نوسازی این تجهیزات مصرف انرژی آن ‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.
کم شدن هزینه ‌ها
نوسازی و تعمیر قطعات موجود در تابلو برق استخری به کم شدن هزینه ‌ها کمک شایانی می ‌کند.
تعمیر کردن قطعات مختلف
زمانی که قطعات مختلف تابلو برق استخری دچار مشکل می شود با انجام فرآیند نوسازی می ‌توان اقدام به تعمیر این قطعات نمود.
کم شدن زمان از کار افتادگی قطعات
زمانی که با نوسازی تابلو برق استخری، قطعات کهنه و خراب تعویض و تعمیر می گردند، امکان از کار افتادن قطعات تا حد بسیار زیادی کاهش می ‌یابد.
کوتاه شدن مدت زمان انجام پروژه های مختلف
نوسازی باعث می شود تا تابلوها دارای هیچ گونه مشکلی در عملکرد نباشد و سالم و نو بودن قطعات مختلف، هیچ گونه مشکل و تاخیری در حین انجام پروژه ایجاد نکند.

جمع بندی
همانطور که در این مقاله خواندیم تابلو برق استخری یکی از تجهیزات مهم در استخرهای شنا، استخرهای تزئینی، جكوزی ‌ها و… است، که استفاده از آن‌ ها در استخرها بسیار گسترش یافته است. این تابلوها باعث می‌ شوند تا محفظه ‌ای برای محافظت از قطعات مختلف الکتریکی ایجاد گردد و در نتیجه ایمنی کار نیز افزایش پیدا کند. گاهی اوقات در استخرها اقدام به نوسازی این تابلوهای برق می‌ نمایند که مزایای بسیار این کار را برشمردیم. گروه تابلو برق سمنان با بهره گیری از نیروی کار حرفه ‌ای آماده ارائه تابلو برق ‌های استخری با کیفیت عالی و خدمت رسانی به شما عزیزان است.