انواع دسته بندی های تابلو برق

در دنیای پیشرفته امروزی تابلو های برق از اصلی ترین اجزای واحدهای مسکونی و صنعتی به شمار می آیند. تابلو برق، فضایی است که در آن اتصالات و تجهیزات اصلی برقی نصب می شود. تابلوهای برق در انواع دسته بندی های مختلف جای می گیرند و هر یک از آن ها دارای ویژگی های به خصوصی از لحاظ کارکرد و ظاهر فیزیکی هستند. از مهم ترین مزایای این تجهیزات برقی می توان به دسترس بودن تمام بخش های برق دار برای بالا بردن ایمنی، اشاره داشت. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع دسته بندی های تابلو برق بیشتر آشنا کنیم.

دسته بندی تابلو برق از نظر ولتاژ

در این بخش انواع تابلو برق ها را از نظر میزان ولتاژ آن ها بررسی می کنیم.
تابلوهای ولتاژ بالا HV
این تابلوها دارای ولتاژ بین 63000 تا 400000 ولت هستند. از عناصر اصلی این تابلوها می توان به کلید عایق، باس بار، کابل ها، کلید قطع بار، بریکرها، کنتاکتورها، فیوزها، تجهیزات اندازه گیری و حافظت جریانات بالا گذرا اشاره کرد.
تابلوهای ولتاژ متوسط MV
این تابلوها دارای ولتاژی بین 1000 تا 63000 ولت هستند. اجزای اصلی این تابلو برق ها تشکیل شده از کلید، بدنه، کنتاکتور، رله، باس بار، ترانفورمتاور ولتاژ و جریان و وسیله اندازه گیری و کنترلی هستند.
تابلوهای ولتاژ ضعیف LV
این تابلو ها دارای ولتاژی کمتر از 1000 ولت هستند. تابلو برق های ضعیف شامل چند وسیله قطع و وصل، تجهیزات کنترلی، حفاظتی، اندازه گیری و… هستند. اغلب به صورت ایستاده و کشویی تولید می شوند.

دسته بندی تابلو برق از نظر عملکرد

در این قسمت انواع تابلو برق ها را از لحاظ کارکرد آن ها در زمینه های مختلفف صنعتی و غیر صنعتی بررسی می کنیم.
تابلوهای قابل برنامه ریزی
با نام تابلوهای PLC شناخته می شوند و به منظور اتوماسیون و کنترل دستگاه ها از آن ها استفاده می شود. به صورت رایج از LOGO یا PLC در آن ها استفاده می شود و بیشتر در صنایع پیشرفته و بزرگ صنعتی کاربرد دارند.
تابلوهای کنترل
نام های دیگر این تابلوها، تابلوهای فرمان، تابلوهای کنترل دور موتور یا کنترل روشنایی هستند. در این تابلوها از مدارات متداول کنتاکتوری، به منظور کنترل موتورهای AC یا DC استفاده می شود. در حالت کلی شامل درایوها، مدارهای فرمان کنتاکتوری و مدارهای راه اندازی موتور هستند و همانند موتورهای الکتریکی سه فاز هستند.
تابلوهای خازنی
این تابلوها با نام اصلاح ضریب قدرت نیز شناخته می شوند. اساس کار این تابلو برق ها، کاهش میزان مصرف برق در کارخانه های بزرگ است. تابلو های بانک خازنی با استفاده از یک رگلاتور، موج ولتاژ، جریان و اختلاف زمانی را اندازه گیری می کنند.
تابلوهای مسکونی
از این تابلوها برای نصب تجهیزات الکتریکی و انتقال جریان در ساختمان های مسکونی استفاده می شود.
تابلوهای توزیع صنعتی
این تابلوها بیشتر در بخش های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و در حالت کلی، به دلیل کاربردهای مهمی که دارند در انواع مختلف تقسیم بندی می شوند. تابلو برق های صنعتی، امکانات کنترلی و نظارتی پیشرفته ای دارند.
تابلوهای مارشالینگ
این تابلوها با نام تابلوهای واسطه ای نیز شناخته می شوند. تابلوهای واسطه ای، واسطه ای بین تابلوهای برق و سیستم کنترل مرکز یا DNS هستند. تابلوهای مارشالینگ می توانند ترکیبی از دیگر تابلوها در دسته بندی تابلو برق از نظر عملکرد باشند.

انواع دسته بندی های تابلو برق

انواع دسته بندی های تابلو برق

دسته بندی تابلو برق از نظر شکل ظاهری

در این بخش به بررسی انواع تابلو برق ها، از نظر ساختار فیزیکی و شکل ظاهری می پردازیم.
تابلوهای کشویی
تابلوهای کشویی به صورت کشویی ساخته می شوند و در دو نوع تابلوهای مرکز قدرت (Power Center) و تابلوهای کنترل موتورها (Motor Control Center (MCC)) هستند. تابلوهای مرکز قدرت برای تغذیه تابلوهای MCC استفاده می شوند. از کلیدهای هوایی در این تابلوها استفاده می شود.
تابلوهای قفسه دار (Rack)
این تابلوها به صورت قفسه قفسه هستند و هر یک از محفظه های الکترونیکی، مخابراتی، اندازه گیری، کنترلی و… روی قفسه ها نصب می شوند. از انواع این نوع تابلوها می توان به تابلوهای Swing اشاره کرد که درهای متحرک و شیشه ای دارند. به طوری که تمامی تجهیزات قابل مشاهده هستند.
تابلوهای محفظه دار (Metal Enclosed)
این نوع تابلوها شبیه به یک محفطه بسته ای هستند که قسمت های مختلف تجهیزات الکتریکی مانند کلیدها، ترانس های جریان و ولتاژ، وسایل اندازه گیری، شینه ها و… در این محفظه نصب می شوند. تابلوهای محفظه ای در دو مدل Metal clad و Compartment Type هستند.

دسته بندی تابلو برق از نظر شکل قرار گیری

در این قسمت می خواهیم انواع تابلو برق ها را از لحاظ نحوه قرارگیری آن ها روی زمین یا دیوار بررسی کنیم.
تابلوهای ایستاده (Self-Standing)
این تابلوها به صورت ایستاده و به تنهایی روی زمین قرار می گیرند و به هیچ نوع تکیه گاه کمکی نیاز ندارند.
تابلوهای چند منظوره (Multi-Purpose)
این تابلوها نیز به صورت ایستاده نصب می شوند و کاربرد چند منظوره دارند. به طوری که داخل آن ها تجهیزات کنترل، قدرت، پنوماتیک و… نصب می شوند.
تابلوهای دیواری (Wall-Mounted)
نصب این تابلوها روی دیوار انجام می شود. تابلوهایی که داخل دیوار نصب می شوند، تابلوهای دیواری توکار نام دارند. تابلوهایی که خارج دیوار نصب می شوند، تابلوهای دیواری روکار نام دارند.
تابلوهای مدولار
تابلوهای مدولار از پیشرفته ترین تابلوهای ایستاده هستند. در این تابلوها هر فیدر مانند یک مدول به تابلو نصب می شود و به کمک صفحات فلزی، فیدرهای بالایی و پایینی از یکدیگر جدا می شوند.

دسته بندی تابلو برق از نظر محل نصب

در این بخش با انواع تابلو برق ها از نظر محل نصب آن ها در فضاهای مختلف آشنا می شویم.
تابلوهای داخلی
این تابلوها در فضاهای بسته مانند داخل ساختمان ها، سالن ها و سوله ها نصب می شوند.
تابلوهای خارجی
این تابلوها به علت ویژگی های بدنه ای که دارند، در محیط های باز و بدون سقف نصب می شوند.

انواع دسته بندی های تابلو برق

انواع دسته بندی های تابلو برق

سخن پایانی
در مطالب فوق به بررسی انواع دسته بندی های تابلو برق و بیان مختصری از ویژگی های هر کدام از آن ها پرداختیم. برای انتخاب هر نوع تابلو برقی، اولین معیار، در نظر گرفتن نیاز کلی ساختمان مسکونی یا صنعتی است. گروه تابلو برق سمنان با بهره گیری از نیروی کار حرفه‌ ای، آماده ارائه انواع تابلو برق ‌هایی با کیفیت عالی و خدمت رسانی به شما عزیزان است. برای گرفتن اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت، تماس برقرار نمایید.