تابلو برق اضطراری چیست و چه کاربردی دارد؟

تابلو برق اضطراری یک وسیله کاربردی است که استفاده از آن می‌رتواند خسارتر‌های ناشی از قطعی برق را کاهش دهد. در برخی مشاغل برای انجام فعالیت‌ های خود از ژنراتور استفاده می‌ کنند، قطعی برق حتی برای چند دقیقه در این مشاغل می ‌تواند باعث خسارات جبران ناپذیری شود. یک نمونه کوچک از این خسارت در فروشگاه ‌ها افزایش احتمال سرقت با قطعی برق است. اما در مکان‌ هایی مانند کلینیک جراحی قطعی برق حتی برای یک دقیقه می ‌تواند سبب مرگ یک بیمار شود. بنابراین استفاده از این تابلو برق برای وارد کردن جریان جایگزین و اضطراری به مدار اصلی لازم است. این تابلو برق ‌ها می ‌توانند زمان قطعی برق را به کمترین حالت ممکن کاهش دهند و حد الامکان انجام کارها متوقف نخواهد شد.

تابلو برق اضطراری چیست؟

تابلو برق اضطراری به دستگاهی گفته می ‌شود که پس از قطع شدن برق به صورت خودکار باعث وصل شدن ژنراتور می شود و برق را در مدار به جریان می ‌اندازد. از این تابلو برق برای موازی کردن جریان برق شهری توسط ژنراتور یا UPS استفاده می ‌شود. این نوع تابلو برق ‌ها روی ژنراتورها که به طور اضطراری استفاده می ‌شوند، نصب می ‌شوند.
این تابلو برق به‌ صورت یک کمد ایستاده است که درب آن در قسمت جلو قرار دارد، ورودی و خروجی کابل ‌ها در قسمت پایین و یا طبق سفارش مشتری ساخته می‌ شود. جنس این تابلو برق از ورق آهنی به ضخامت ۲ میلی ‌متر با رنگ آمیزی پخته شده یا الکترواستایتک است. طراحی آن متناسب به قدرت ژنراتور و نوع کنترل به صورت تک سلولی یا دو سلولی است. این تابلوها دارای درجه حفاظت IP54-55 است و درجات بالاتر نیز طبق نیاز مشتری تامین می‌ شود.
برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی تمام اتصالات، گره‌ ها و شینه ‌ها با پوشش مناسب تعبیه می شوند. شینه قدرت که شینه اصلی این تابلو برق است طوری طراحی شده است که در زمان اتصالات کوتاه در برابر تنش‌ های مکانیکی مقاوم باشد. در این تابلو برق برای سیم ‌های AC و DC رنگ‌ های جداگانه همراه با شماره سیم مخصوص در نظر گرفته شده است. طراحی تابلو برق اضطراری به گونه‌ ای است که تهویه مناسب داخل تابلو انجام می ‌شود.

تابلو برق اضطراری چیست

تابلو برق اضطراری چیست

مشخصات فنی تابلو برق اضطراری

در تابلو برق اضطراری سیم کشی ‌ها و کابل ‌های جریان برق داخل تابلو برق قرار می گیرند. ابعاد این تابلو برق با توجه به میزان جریان برقی که وارد آن می‌ شود متفاوت خواهد بود. رنگ این تابلو الکترواستاتیک است و یا از پودرهای کرم رنگ با کد ۷۰۳۵ و یا سفید رنگ با کد ۷۰۳۲ برای رنگ آمیزی درب ‌های آن استفاده می ‌شود. ضخامت رنگ استفاده شده برای دیواره ‌ها و درب ‌ها بین ۷۰ تا ۱۱۰ میکرون است.
کلیدهای به کار رفته در این تابلو برق بسته به نوع تابلو برق متفاوت است. در تابلوهای توان پایین برای عوض کردن جریان برق از کلید اضطراری گردان استفاده می‌ شود. اما در تابلو برق‌ هایی با توان بالا از کلیدهای چنج آور قدرت استفاده شده است. دقت داشته باشید که انتخاب کلید مناسب با توجه به توان تابلو برق بسیار مهم است، زیرا اگر میزان بار وارد شده به کلید بیشتر از توان آن باشد باعث جرقه زنی شده و در نتیجه می ‌تواند موجب قطع برق و حتی آتش سوزی شود.

کاربرد تابلو برق اضطراری

کاربرد این تابلو برق را می‌ توان از اسم آن متوجه شد. این تابلو برق در شرایط اضطرار مانند زمان قطع شدن برق کاربرد دارد. به این صورت که در زمان قطع شدن برق ژنراتور با کمک تابلو برق اضطراری روشن شده و جریان برق ژنراتور جایگزین جریان برق شهری می ‌شود. یکی دیگر از کاربردهای این تابلو برق این است که می ‌توان آن را برای خاموش و روشن کردن ژنراتور در ابتدا و انتهای هر هفته برنامه ریزی کرد، برای این کار باید روی تابلو برق بردهای کنترل دیجیتال نصب شود.
سنکرون کردن چند ژنراتور به وسیله تابلو برق اضطراری
اتصال دو منبع نیرو به یک نقطه را سنکرون کردن می‌ گویند. برای اینکه بتوان در زمان خرابی برق از چند ژنراتور استفاده کرد باید هر دو جریان برق شهری و برق ژنراتور اضطراری را که شکل سینوسی دارند سنکرون کرد. همچنین در زمان افت جریان برق باید از برق ژنراتور بهره گرفت و آن را وارد مدار کرد یا به عبارت دیگر باید با هم سنکرون شوند. وجود کلید فرمان و کنترل برد در این تابلو برق برای سنکرون کردن لازم است.

تجهیزات مصرفی تابلو برق اضطراری

برد کنترلی: برای راه اندازی دیزل ژنراتور به برد کنترلی نیاز دارید. برد کنترلی بر پارامترهای زیر نظارت دارد:
• نظارت و محافظت از دیزل ژنراتور در برابر افزایش درجه حرارت آب، کاهش فشار روغن، دور غیر مجاز، سنسور سطح آب رادیاتور و سایر سنسورها
• نظارت بر مشکلات به ‌وجود آمده در سیستم استارت دیزل ژنراتور
• نظارت بر میزان ولتاژ و چگونگی شارژ باطری
• محافظت در برابر خطاهای ناشی از افزایش بار
کلید اتوماتیک: وظیفه اصلی این کلید محافظت از دیزل ژنراتور در برابر اضافه ولتاژ و جریان است.
کنتاکتور: در این تابلو برق از دو کنتاکتور استفاده می‌ شود یک کنتاکتور برای برق شهری و دیگری برای ژنراتور.
رله: جهت فعال کردن استارت و همچنین قطع و وصل کردن سوخت دیزل ژنراتور از رله استفاده می‌ شود.
شینه یا باس بار: از شینه یا باس بار برای هدایت انرژی الکتریکی استفاده می‌ شود. اگر توان تابلو برق پایین باشد از کابل مفتولی به جای شینه استفاده می ‌کنند.

تابلو برق اضطراری چیست

تابلو برق اضطراری چیست

انتخاب و خرید تابلو برق اضطراری

در خرید این تابلو برق لازم است به یک سری نکات توجه داشته باشید. این نکات عبارت اند از:
• جنس متریال
• دمای محیط
• نحوه نصب
• اندازه تابلو
• متناسب و مطابق بودن تابلو برق با محلی که قرار است تابلو نصب شود.

جمع بندی
استفاده از تابلو برق اضطراری برای شرایط اضطراری مانند زمانی که برق قطع می ‌شود لازم است. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با این تابلو برق آشنا کنیم همچنین به بررسی یکسری نکات در خصوص خرید این تابلو برق پرداختیم. می‌ توانید برای کسب اطلاعات و خرید این تابلو برق به سایت تابلو برق سمنان مراجعه کنید.