معرفی تابلو برق بانک خازنی

تابلو بانک خازنی جزء دسته بندی‌ تابلو برق ‌های صنعتی قرار می‌ گیرد. این تابلو، کاربرد ویژه ای در تمامی صنایع و کاربری‌ ها اعم از خانگی و صنعتی دارد. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌ اید که علت استفاده از تابلوهای بانک خازنی چیست؟ و استفاده از این تابلوها چه اهمیتی دارد؟ با ما همراه باشید تا به طورکامل با تابلو برق بانک خازنی آشنا شوید.

خازن چیست؟

خازن قطعه ‌اي است براي ذخيره انرژي الکتريکي (ولتاژ) توسط میدان الکتروستاتیکی که در مدار استفاده مي ‌شود. با توجه به اینکه بار الکتریکی در خازن ذخیره می‌ شود می ‌توان از آن برای ایجاد میدان الکتریکی یکنواخت و پایدار استفاده کرد.

انواع خازن

خازن ها در انواع مختلف و با کاربردهای متعدد تولید می شوند. در ادامه با اسامی و ویژگی انواع خازن بیشتر آشنا می شویم.
عدسي
خازن عدسی ابعاد کوچکی دارد و فاقد پلاریته مثبت و منفی (خازن بدون قطب) است که دارای محدوده پیکو فاراد و نانو فاراد است. هر چه میزان خازن بالاتر رود سایز آن نیز بزرگ تر می ‌شود.
سراميکي
از دیگر انواع خازن‌ های بدون قطب (خازن خشک)، خازن ‌های سرامیکی هستند که جنس دی الکتریک آن ها از سرامیک است. چون ثابت دی الکتریک سرامیک بالا است لذا این نوع خازن عایق بسیار خوبی محسوب می شود و ولتاژ کاری آن زیاد است.
الکتروليتي
خازن‌ الکترولیتی یا شیمیایی بر خلاف خازن عدسی دارای قطب مثبت و منفی است. هنگام استفاده در مدار باید به جهت خازن توجه کنید. انواع خازن‌ های الکترولیتی شامل خازن آلومینیومی و تانتالیومی است. مهم ترین کاربرد این خازن در مدار یکسو کننده دیودی به‌ عنوان فیلتر و کوپلینگ در مدار بایاس ترانزیستورها است.
روغنی و گازی
این نوع خازن‌ ها بیشترین کاربرد را در صنعت برق و در مدارهای الکتريکی برای راه اندازی و يا اصلاح ضريب قدرت دارند.

تابلو برق بانک خازنی

تابلو برق بانک خازنی

آشنایی با تابلو بانک خازنی

تابلو بانک خازنی از مجموعه خازن ‌هایی تشکیل شده است که جهت تامین توان غیر مفید مورد استفاده قرار می‌ گیرند. با این تابلو می ‌توانید توان راکتیو را کنترل کنید. همچنین با استفاده از بانک خازنی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش تلفات خواهید شد. به طور کلی بانک خازنی به صورت واحدهای تک فازی تولید می ‌شود که این واحدها به شکل ستاره یا دلتا به هم متصل می ‌شوند و یک بانک خازنی سه فازی را تشکیل می ‌دهند.

محل نصب تابلو برق بانک خازنی

در زمان نصب بانک خازنی باید به سه نکته توجه کنید. اندازه بانک خازنی، روش کنترلی و محل نصب و اتصال. برای عملکرد صحیح بانک خازنی باید آن را بعد از کنتور برق و در نزدیک ‌ترین محل به مصرف کننده نصب کنید. زیرا این کار باعث کاهش تلفات می ‌شود.

کاربرد تابلو برق بانک خازنی

تابلو بانک خازنی کاربردهای بسیاری دارد که عبارتند از:
مراکز صنعتی
از آنجا که اکثر بارهای موجود در صنعت از نوع موتوری هستند و بارهای موتوری به توان راکتیو نیاز دارند، استفاده از بانک خازنی برای مراکز صنعتی ضروری است.
شبکه ‌های انتقال انرژی
این بانک ‌های خازنی مورد استفاده در شبکه ‌های انتقال انرژی، با ولتاژ و ظرفیت‌ های بالاتری ساخته شده است.
بانک خازنی برای منزل
بانک‌ های خازنی پست فشار قوی نسبت به جبران کننده‌ هایی که برای منزل استفاده می ‌شوند دارای ظرفیت بالاتری هستند.

اجزا تشکیل دهنده بانک خازنی

• تابلو برق
تابلو برق بانک خازنی به دو صورت دائم یا ثابت و اتوماتیک کاربرد دارد. این دو نوع بانک خازنی برای جبران توان راکتیو و افزایش ضریب توان در شبکه ‌های توزیع فشار ضعیف به کار می ‌روند. در ادامه به توضیح هر کدام از این تابلو برق ‌ها می‌ پردازیم.
تابلو برق بانک خازنی ثابت
این نوع تابلو برای مصرف کننده‌ هایی که به طور مداوم به توان راکتیو نیازمند هستند مورد استفاده قرار می ‌گیرد. بانک خازنی ثابت در بدنه‌ های فولادی و به شکل مکعب مستطیل ساخته می ‌شود. همچنین این تابلو‌ها به صورت سه فاز در ولتاژها و توان ‌های مختلفی تولید می ‌شوند و غالباً در بانک‌ های خازنی اتوماتیک کاربرد دارند. بانک ‌های خازنی ثابت به شکل گروهی یا انفرادی نصب می ‌شوند و در پمپ چاه ‌های کشاورزی، مراکز صنعتی و … کاربرد دارند.
تابلو برق بانک خازنی اتوماتیک
از بانک خازنی اتوماتیک برای اتصال به شبکه ‌هایی که مصرف توان راکتیو شبکه بالا است، استفاده می‌ کنند. زیرا در این حالت لازم است که خازن ها در قالب پله های خازنی وارد شبکه شوند. از این نوع تابلو برق بانک خازنی در کارخانه‌ های بزرگ و کوچک، مجتمع‌ های اداری، تجاری، هتل‌ ها و بیمارستان ‌ها استفاده می شود.
• خازن سه فاز
خازن وظیفه ذخیره انرژی الکتریکی و قابلیت تولید توان اکتیو را دارد.
• کنتاکتور
برای قطع و وصل خازن در مدار به کار می‌ رود.
• کلید ورودی یا کلید اتوماتیک (MCCB)
کلید ورودی بین شبکه و کلید فیوزها متصل می ‌شود و برای حفاظت از تابلو بانک خازنی است.
• کلید فیوز فیوز یا کلید مینیاتوری
از این کلید برای حفاظت هر پله تابلو بانک خازنی استفاده می‌ شود و مابین شبکه و کنتاکتور خازنی متصل می ‌شود.
• رگولاتور بانک خازنی
این واحد هوشمند بهترین خازن را با توجه به ولتاژ و جریان مصرفی کل در مدار قرار می‌ دهد.
• فیلترهای هارمونیکی
هارمونیک به خازن ‌های خشک آسیب می‌ زند و باعث خسارت به تجهیزات الکترونیکی در صنایع مختلف به خصوص صنایع اتوماسیون صنعتی و سنسوریک می‌ شود. امروزه هارمونیک در بسیاری از شبکه ‌های برق مورد استفاده قرار می ‌گیرد. بنابراین برای حفظ این تجهیزات بهتر است از فیلتر هارمونیکی استفاده کنید.

تابلو برق بانک خازنی

تابلو برق بانک خازنی

مزایای استفاده از تابلو برق بانک خازنی

• استفاده از این تابلو از نظر اقتصادی مقرون به‌ صرفه است.
• باعث کاهش افت ولتاژ می‌شود.
• جبران کننده افت ولتاژ و تنظیم آن است.
• از انرژی فعال استفاده نمی‌ کند.
• کاهش سطح مقطع سیم
• بهینه کردن توان شبکه
• تعمیر و نگهداری آسان
• کاربرد آسان

در تابلوهای برق بانک خازنی از چه نوع خازن‌ هایی استفاده می ‌شود؟

خازن‌ هایی که تحمل تبادل ‌های متناوب و زیاد جریان و توان بین خود و سلف را داشته باشد.
خازن باید تحمل حرارت یا سردی هوا را داشته باشد.
از خازنی باید استفاده شود که تحمل ولتاژ شبکه برق را داشته باشد.
خازن مورد استفاده باید بتواند جریان‌ های اولیه‌ که در هنگام اتصال به شبکه برق دریافت می ‌کند را تحمل کند.

جمع بندی
در این مقاله به معرفی خازن و تابلو برق بانک خازنی، تجهیزات مورد نیاز و محل نصب آن پرداختیم. همچنین با مزایا و دیگر امکانات این تابلو آشنا شدیم. گروه تابلو برق سمنان با بهره گیری از نیروی کار حرفه‌ ای آماده ارائه تابلو برق ‌های بانک خازنی با کیفیت عالی و خدمت رسانی به شما عزیزان است.