معرفی تابلو برق فشار ضعیف، انواع و فاکتورهای موثر در قیمت آن

تابلو برق ها قطعه ها و محفظه هایی هستند که از تجهیزات بسیار مهم برای طراحی یک پروژه در رابطه با برق صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. این تابلوها در جنس های فلزی و غیر فلزی تولید می شوند. مهم ترین کاربرد این تابلو ها، مراقبت از تجهیزات برقی است. یکی از تجهیزات بسیار مهم برای طراحی یک پروژه در رابطه با برق صنعتی، تابلو برق فشار ضعیف است.
این تابلوها باید توسط افراد متخصص در این حوزه نصب و تعمیر شوند. در این مقاله به بررسی کامل تابلو فشار ضعیف می پردازیم. در ادامه با تابلو برق سمنان همراه باشید.

انواع تابلو برق

تابلو های برق از نظر ولتاژ به سه دسته تقسیم می شوند:
1. تابلو برق های فشار ضعیف یا LV
2. تابلو برق های فشار متوسط یا MV
3. تابلو برق های فشار بالا یا HV

تابلو برق فشار ضعیف چیست؟

در اغلب موارد تابلو برق فشار ضعیف در ابعادی وسیع تر از تابلو برق های خانگی ساخته می شوند. تابلوهای فشار ضعیف به تابلوهایی گفته می شود که سطح ولتاژ آن ها کمتر از 1000 ولت است. تجهیزات به کار رفته در تابلو برق، مختلف است. به عبارت دیگر می توان گفت، تابلو برق فشار ضعیف، تابلویی است که تابلو های تنظیم کننده، تابلو های حفاظتی، تابلو های تجهیزات کنترلی، تابلوهای قطع و وصلی و .. در آن به یکدیگر متصل شده اند.

تابلو برق فشار ضعیف

تابلو برق فشار ضعیف

انواع تابلو برق فشار ضعیف

تابلو برق فشار ضعیف از نظر ساختمانی به 4 دسته زیر تقسیم می شوند:
1. تابلوهای ایستاده
2. تابلوهای رک
3. تابلوهای میزی
4. تابلوهای دیواری
هر کدام از این تابلوها با توجه به خصوصیاتی که دارند کاربرد مخصوص خود را دارند. به عنوان مثال ممکن است که تابلو برق زمان بارش باران، برف و …. وقتی که عوامل محیطی مشکل ایجاد می کنند، به عنوان محافظ در برابر ایجاد شوک الکتریکی به کاربران مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات تابلو های برق فشار ضعیف چیست؟

تجهیزاتی که در تابلو های برق فشار ضعیف به کار می روند بسیار زیاد است. اما مهم ترین تجهیزات تابلوهای برق فشار ضعیف عبارتند از:
انواع رله ها: وظیفه رله ارسال فرمان قطع یا وصل در اثر عوامل مختلف و خطاهای گوناگون در تابلو برق است. رله ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از: رلۀ کنترل فاز، رلۀ کنترل بار، رلۀ زمانی یا تایمر و …
انواع فیوز ها در تابلو برق: فیوز ها یکی از مهمترین تجهیزات تابلو برق ها هستند. زمانی که جریان برق بیش از حد مجاز باشد، در این حال فیوز جریان مدار را قطع می کنند.
فیوز ها رشته سیم هایی هستند که وقتی با اضافه بار روبرو می شوند، می شکنند یا ذوب می شوند. از فیوزها در تمام تابلو برق ها استفاده می شود و نقش بسیار مهمی دارد.
کلید اتوماتیک: کلید اتوماتیک مانند فیوز، زمانی که با اضافه بار مواجه شود، برق را قطع می کند. کلیدهای اتوماتیک نسبت به فیوزها از حساسیت بیشتری برخوردار هستند. از طرف دیگر این کلیدها نسبت به فیوزها از اطمینان بیشتری برخوردار هستند و عملکردی حرارتی یا مغناطیسی – حرارتی دارند.
کنتاکتور: یکی دیگر از تجهیزات به کار رفته در تابلو برق، کنتاکتور است. وظیفه کنتاکتور، قطع و وصل تمام دستگاه های تک فاز و سه فازه و وسایل برقی موجود در صنعت است. به عبارت دیگر می توان گفت، کنتاکتور عامل قطعی و اتصال مدار فرمان، از راه دور است.
کنترل فاز سه فاز دیجیتال: این قطعه از تجهیزات حفاظتی در تابلو برق فشار ضعیف است که حفاظت از الکتروموتور ها را بر عهده دارند.
بی متال های تکفاز و سه فاز: این تجهیزات در تابلو های برق نقش مهمی دارند و می توان گفت به عنوان یک سیستم حفاظتی برای موتور های سه فازی هستند که در برابر بار اضافی، ولتاژ کمی دارند. بی متال های تک فاز معمولا از دو فلز تشکیل می شوند که جنس های مختلفی دارند. در شرایطی که در مدار گرمای زیادی به وجود می آید، یکی از فلز ها بیشتر از دیگری خم شده و منجر به قطع جریان برق در تابلو های برق می شود.
تجهیزات اندازه گیری: این تجهیزات نه تنها در تابلو برق های فشار ضعیف، بلکه در تمام تابلو برق ها مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات به منظور محاسبۀ پارامترهای متغیر مثل آمپرمتر، ولتمتر، واتمتر، فرکانس متر و… کاربرد دارند.
کلید های MPCB: کاربرد این کلیدها در تابلوهای برق می تواند متفاوت باشد. برای مثال برخی از این منبع ها به عنوان محافظ در برابر اضافه بار، نمایش هشدار خطا، اتصال خودکار مجددا، حفاظت در برابر عدم تعادل فاز ها و یا افت فاز ها و… مورد استفاده قرار می گیرد.
کلید های MPCB در حالت کلی در دو نوع حفاظت در برابر خطا ( مغناطیسی) و حفاظت در برابر اضافه بار( الکترونیکی) مورد استفاده قرار می گیرند.
شستی دوبل: وظیفه شستی دوبل در تابلو برق فشار ضعیف، راه اندازی و قطع کردن موتور است. در صورتی که شستی موجود در تابلو برق دوبل باشد، می تواند هر دو عمل اتصال و قطعی را انجام دهد.
لیمیت سوئیچ: این تجهیزات در واقع نوعی یک قفل ایمنی هستند که برای کنترل سیستم دستگاه مورد استفاده قرار می کنند.

تابلو برق فشار ضعیف

تابلو برق فشار ضعیف

خرید تابلو برق فشار ضعیف

تابلو برق فشار ضعیف در صورتی که از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات جدی شود. ما در تابلو بر سمنان، از بهترین دستگاه ها و مهندسین کشور کمک گرفتیم تا بتوانیم محصولی را به بازار عرضه کنیم که از نظر کیفیت بی نظیر باشد. محصولات تولیدی شرکت تابلو برق سمنان از با کیفیت ترین مواد اولیه ساخته شده است. شما می توانید برای خرید انواع تابلو برق از طریق شماره های درج شده در سایت با ما تماس بگیرید.