روش عیب یابی در تابلو برق

هر وسیله ای با توجه به نوع کاربری که دارد می تواند دچار عیب و ایراد شود. پس این موضوع یک امر طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. تنها موضوعی که باید به آن توجه شود این است که مشکل پیدا شود و به درستی، رفع ایراد شود. یکی از وسایلی که گاهی را ایرادات فنی مواجه می گردد، تابلو برق است. روش عیب یابی در تابلو برق موضوعی است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

تابلو برق چیست؟

تابلو برق محفظه ای است که تمام بخش های گوناگون تجهیزات الکتریکی از جمله کلیدها، رله، چراغ سیگنال، مدار فرمان و… را درون خود قرار داده است. این محفظه کمک شایانی به متخصصین می کند تا دسترسی راحتی را به تمام تجهیزات مورد نیاز داشته باشند. این افراد از طریق این تابلو برق می توانند انرژی الکتریکی را به راحتی تقسیم و مدیریت کنند.

روش عیب یابی در تابلو برق

روش عیب یابی در تابلو برق

نشانه های خرابی تابلو برق

به وجود آمدن مشکل در تابلو برق همیشه همراه با علائم ظاهری است و با توجه به آن ها می توان دریافت که تابلو برق خراب شده است. از جمله نشانه های بارزی که همیشه در زمان خراب شدن تابلو برق بروز پیدا می کنند موارد زیر هستند:
• کلیدهای مینیاتوری به صورت دائمی بالا زده می شوند.
• کلیدها و کابل های برق داغ خواهند شد.
• صدایی مانند سرخ شدن از داخل تابلو برق به گوش خواهد رسید.
• کلیدها ریست نخواهند شد.
• کابل هایی که درون تابلو برق هستند، دچار آتش گرفتگی یا ذوب شدن می شوند.
• از داخل تابلوی برق بوی سوختگی و دود می آید.

چرا تابلوی برق خراب می شود؟

خراب شدن تابلوی برق دارای علت های مختلفی است که هر کدام می توانند سبب شوند عیب و ایرادهایی در این دستگاه رخ دهد. موارد زیر از جمله دلایل خرابی تابلو برق هستند:

  • فقدان تعادل بار

زمانی که بار روی دستگاه نامتعادل باشد می تواند منجر به افزایش دما شود و این افزایش دما برای تجهیزات الکترونیکی موجود در تابلو برق خطراتی را به وجود آورد.

  • استفاده نکردن از کابلشوی بیمتال

زمانی که تابلو برق را می سازند، باید برای کابل های مسی از کابلشوی مسی و همچنین برای کابل آلومینیومی کابلشوی آلومینیومی قرار دهند. برای این که خوردگی به وجود نیاید استفاده از کابلشوی بیمتال ضروری است. در برخی از تابلو برق ها که این استاندارد رعایت نشده باشد، خوردگی محل اتصال سبب داغ شدن مدار و همچنین تجهیزات داخل تابلو خواهد شد.

  • شل بودن اتصالات موجود در تابلو برق

در صورتی که اتصالاتی که باید میان کابل ها در تابلو برق باشند، شل باشند و به خوبی مقاوم سازی نشده باشند، دما افزایش خواهد یافت و تابلوی برق با آتش سوزی روبرو می شود.

  • اضافه بار روی تابلوی برق

اضافه بار یا در اصطلاح اوورلود، زمانی به وجود رخ خواهد داد که حجم مصرف، خیلی بیشتر از آمپر مجاز باشد. از این رو استفاده از رله های حفاظتی و بیمتال ها نیازی ضروری به حساب می آیند.

روش عیب یابی در تابلو برق

روش عیب یابی در تابلو برق

روش عیب یابی تابلو برق

درون یک تابلو برق همیشه قطعات الکتریکی مختلف وجود دارند و به صورت مختلفی مانند یک یا چند ردیف کلید مینیاتور، هشدار دهنده ها، کابل های برق، مدارهای برقی، کنتاکتورها و… قرار گرفته اند. مدارهای برقی که در این تابلو وجود دارند برای بخش های خاصی مانند موتور خانه، مشاعات، آسانسور، روشنایی و… به کار گرفته می شوند و از طریق آن ها کنترل خواهند شد.
به صورت متداول، در بخش بالایی تابلو برق یک کلید بزرگ را قرار داده اند که از طریق آن مدار اصلی یا مدار شکن را می توانند قطع و وصل کنند. به این ترتیب جریان برق ورودی به تابلو برق را می توان مدیریت کرد. با توجه به اهمیت این قطعه، یکی از مهم ترین خرابی ها معمولاً در ارتباط با همین قطع کننده مدار خواهد بود.
باید به این موضوع توجه داشت که هنگامی که جریان ورودی به کلید مدار شکن از ظرفیت و حجمی که توانایی کشش آن را دارد بیشتر شود، کلید گرمای بسیاری را تولید خواهد کرد و با فعال کردن خود، جریان برق قطع می شود. البته خرابی کلید مدار شکن را می توان به سبب موارد زیادی دانست ولی یکی از مهم ترین آن ها این است که هر چه قدمت ساختمان بیشتر باشد این قطعه هم به طور قطع قدیمی تر بوده احتمال خرابی را افزایش می دهد.
تابلو برق هایی که خیلی قدیمی هستند اصلاً مناسب وسایل خانگی جدید نیستند و این موضوع باعث می شود، فشار بار روی کلید افزایش یابد و خرابی هایی رخ دهد. ذکر این نکته لازم است که خرابی لوله های آب، ساییدگی سیم ها و صاعقه نیز می تواند در بروز مشکلاتی در تابلو برق اثر داشته باشد.

نکات مهم در عیب یابی تابلو برق

در هنگام عیب یابی تابلو برق باید نکاتی را رعایت کرد تا امنیت و کیفیت کار حفظ شود. بنابراین باید پیش از هر اقدامی به موارد زیر دقت لازم را داشته باشید:
• پانل باید از لحاظ شلوغی بررسی گردد.
• کنتور برق باید چک شود تا از صحیح کار کردن آن اطمینان حاصل شود.
• تابلوی برق باید از نظر هر گونه پارگی و ساییدگی بررسی شود.
• کابل هایی که به منزل و ساختمان وارد شده اند، باید حتماً مورد ملاحظه قرار گیرند و آسیب های احتمالی آن پیدا شوند.
• سیم کشی ها به خوبی چک شوند تا اگر مشکلی در آن ها وجود دارد بتوان در اسرع وقت آن را رفع کرد.
• حتماً حفاظت از ولتاژ روی لوازم خانگی و پانل دنبال شود.

سخن پایانی
عیب یابی تابلو برق یکی از مواردی است که نیاز به متخصص و کارشناسان حرفه ای دارد. از این رو اگر شما هم با مشکلاتی در تابلو برق ساختمان یا محل کار خود روبرو شده اید، بهتر است با مشاوران تابلو برق سمنان تماس حاصل کنید، تا بهترین متخصصان را به محل مورد نظر اعزام کنند. تابلو برق سمنان با توجه به تبحر و تجربه ای که در زمینه انواع تابلو برق دارد، بهترین گزینه برای تعمیر و عیب یابی تابلو برق است.