روش های نگهداری تابلو برق

تابلو برق سیستمی متشکل از اجزای گوناگون است که وظیفه توزیع و کنترل برق به دستگاه های متصل را دارد. سیستم های تابلو برق معمولاً بادوام و قابل اعتماد هستند و به ندرت دچار مشکل می شوند. به همین دلیل شاید کمتر کسی نسبت به روش های نگهداری تابلو برق آگاهی داشته باشد. با این حال تابلو برق نیز مانند بسیاری از تجهیزات، در برابر برخی عوامل آسیب پذیر بوده و ممکن است نیاز به تعمیر و نگهداری پیدا کند. در این مقاله قصد داریم به موضوع روش های نگهداری تابلو برق بپردازیم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

علت بروز عیب در تابلو برق

گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که تابلو برق عملکرد درستی ندارد و به خوبی وظایف خود را اجرا نمی کند. در چنین حالتی اولین قدم برای تعمیر تابلو برق، عیب یابی دقیق و به موقع است. عوامل متعددی هستند که سبب ایجاد اشکال در تابلو برق می شوند. درصورت وجود این عوامل احتمال دارد علائمی مثل صداهای غیرعادی از صفحه برق، حرکت مداوم بریکرها، داغ شدن بیش از حد تابلو برق، ترکیدن جعبه پانل و… را مشاهده کنید. برای پیشگیری از بروز چنین مواردی خوب است با دلایل بروز عیب در تابلو برق آشنا باشیم:

روش های نگهداری تابلو برق

روش های نگهداری تابلو برق

  • تاثیر رطوبت هوا بر تابلو برق

شرایط جوی برخی از مناطق به نحوی است که رطوبت هوا بسیار بالا است و احتمال آسیب به تجهیزات الکتریکی وجود دارد. وجود رطوبت زیاد باعث می شود سیستم های خنک کننده تابلو برق به درستی عمل نکنند و تابلو برق بیش از حد داغ شود. این امر سبب می شود به مرور زمان قطعات تابلو برق دچار آسیب دیدگی شوند و از کار بیافتند. مشکل رطوبت هوا به کمک رطوبت گیر قابل برطرف شدن است و می توان با استفاده از آن تاثیر رطوبت بر تابلو برق را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

  • دمای اتاق تاسیسات

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند روی عملکرد تابلو برق تاثیر منفی داشته باشد دمای اتاق تاسیسات یا اتاق سوئیچ است. دمای اتاق تاسیسات می بایست طی دوره های زمانی منظم مورد بازرسی قرار بگیرد. همچنین می توان برای این کار از پانل های کنترل دما، سنسورهای حساس به گرما و ترموستات ها استفاده کرد. متعادل نگه داشتن دمای اتاق تاسیسات جزو کارهایی است که طول عمر تابلو برق را افزایش می دهد.

  • لرزش عامل خرابی تابلو برق

لرزش تابلو برق هرچند جزئی و ناچیز، می تواند در دراز مدت منجر به فرسایش قطعات تابلو برق شود و مشکلات جدی تری را به بار بیاورد. لرزش تابلو برق اغلب به دلیل سفت نبودن پیچ ها و شل شدن اتصالات داخلی رخ می دهد. چنانچه کابل های داخل تابلو برق اتصال سست و ناپایداری داشته باشند، سبب کاهش مقاومت در محل اتصال می شوند و دمای تابلو برق را بالا می برند. این اتفاق حتی ممکن است در مواردی منجر به سوختن یا ترکیدن تجهیزات شود. بنابراین یکی از راهکارهای مهم برای نگهداری از تابلو برق، بررسی مداوم محل اتصال کابل ها است.

  • اضافه بار روی تابلو برق

اضافه بار یا اورلود به حالتی گفته می شود که میزان مصرف، بیش از آمپر مجاز باشد. در چنین شرایطی برای افزایش طول عمر تابلو برق استفاده از رله های حفاظتی و بی متال الزامی است. بی متال به عنوان یک قطعه که نقش حفاظتی دارد، در هنگام تشخیص دمای بیش از حد جریان برق را قطع می کند تا بدین ترتیب از صدمه به تابلو برق جلوگیری کند.

نگهداری از تابلو برق

همان طور که بیان شد عوامل محیطی و فنی مختلفی می توانند عملکرد تابلو برق را تحت تاثیر قرار دهند و آن را با اخلال مواجه کنند. بنابراین برای جلوگیری از آسیب به تابلو برق لازم است سیستم تابلو برق به صورت دوره ای و منظم مورد بررسی قرار بگیرد. در ادامه چند نمونه از کارهایی که برای نگهداری از تابلو برق باید انجام شوند، به اختصار معرفی شده اند:

  • نظافت تابلو برق

ساده ترین راهکار نگهداری از تابلو برق این است که از تجمع گرد و غبار روی قطعات داخلی تابلو برق جلوگیری کنیم. اگر تابلو برق به طور منظم نظافت نشود، گرد و غبارها می توانند سبب کاهش فواصل عایق شده و منجر به تخلیه الکتریکی شوند. علاوه بر این ورود ذرات گرد و خاک به داخل سیستم تابلو برق خطرات جدی مثل افزایش اصطکاک و افت کارایی تجهیزات را به دنبال دارد.

  • روانکاری تجهیزات

چنانچه اشاره شد وجود اصطکاک میان قطعات تابلو برق کیفیت عملکرد آن را به میزان چشمگیری کاهش می دهد. بنابراین بهتر است با انجام روغن کاری و گریس کاری قطعات در دوره های زمانی معین، اصطکاک مضر را از بین برد. روان بودن سطوحی مثل لولاها، قفل ها، کلیدها و سکسیونرها سبب افزایش طول عمر مفید تابلو برق می شود. توجه داشته باشید همواره پیش از روغن کاری قطعات، سطح را به خوبی از گرد و غبار پاک کنید.

روش های نگهداری تابلو برق

روش های نگهداری تابلو برق

  • نظارت بر عایق

اندازه گیری مقاومت عایق و تست دی الکتریک که به منظور یافتن فواصل ناکافی صورت می گیرد، می تواند نقش موثری در صحت عملکرد تابلو برق داشته باشد. برای بررسی عایق تابلو برق حتماً تمامی کلیدها را در حالت ON قرار دهید و تابلو برق را خاموش کنید. پس از آن می توانید به وسیله یک اهم متر مقاومت عایق را اندازه گیری کنید.

  • اطمینان از اتصال صحیح تمام قطعات

ممکن است برخی از قطعات و تجهیزات به کار رفته در تابلو برق به مرور زمان دچار آسیب فیزیکی شوند یا از محل صحیح خود خارج شده باشند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی لازم است مسئول اتاق تاسیسات، هر چند وقت یک بار اتصالات تابلو برق را بررسی کند. در هر بار بررسی باید سیم کشی ها، تجهیزات جانبی، فواصل نصب، درجه حفاظت، وضعیت مکانیکی سیستم و… به دقت تست شوند.

سخن پایانی
شرکت تابلو برق سمنان از جمله شرکت های معتبر و باسابقه در زمینه تولید انواع تابلو برق و تجهیزات الکتریکی است. این شرکت با چندین سال سابقه درخشان موفق شده است بهترین قطعات پیشرفته را با بالاترین کیفیت تولید و به مشتریان عرضه کند. با خرید محصولات شرکت تابلو برق سمنان دیگر نیازی نیست نگران مشکلاتی مثل داغ کردن تابلو برق، سوختن تابلو برق و مواردی از این قبیل باشید.