معرفی تابلو برق سلولی

می توان از تابلو برق به عنوان یکی از تجهیزات و وسایلی که در صنعت تولید و البته در ساختمان های تجاری و مهم نقش پر رنگی دارد، نام برد. تابلو برق های سلولی در فضاهایی که سیستم های قدرت، توزیع و کنترل و… به کار گرفته می شوند، نقش دارند. با توجه به گسترگی کاربرد و استفاده این تابلوها لازم است افراد فعال در حوزه صنعت تولید، آشنایی کافی با آن ها را داشته باشند. در ادامه قصد داریم بیشتر به معرفی تابلو برق، تابلو برق سلولی و ویژگی های آن بپردازیم.

تعریف تابلو برق

تابلو برق (Electrical Enclosure) محفظه ای برای نصب تجهیزاتی است که انرژی الکتریکی را به سایر اشکال انرژی تبدیل می کنند یا کنترل جریان الکترون ها را با یک هدف خاص، بر عهده دارند. در واقع آن را می توان مجموعه ای از تجهیزات قطع و وصل، فرمان، سنجش و حفاظت دانست که وظیفه کنترل و توزیع انرژی الکتریکی را بر عهده دارد. برای محافظت از افراد در برابر جریان مستقیم برق و همچنین محافظت از تجهیزات صنعتی در برابر عوامل محیطی، از تابلو برق استفاده می شود.

تابلو برق سلولی چیست؟

تابلو برق سلولی یا به عبارت دیگر سلول تابلو برق، عبارت است از تابلو برقی که به شکل ایستاده و با درجه حفاظت متناسب با هدف و ستون هایی وصل شده با پیچ و مهره یا جوش، مورد استفاده قرار می گیرد. این تابلوها در حوزه قدرت، توزیع و کنترل کاربرد دارند. ضخامت صفحات گالوانیزه استفاده شده در تابلو برق های سلولی 1.5 و 2 میلی متر است.
اسکلت آن ها به گونه ای طراحی شده است که با باز کردن در جلو کاربر بتواند به قطعات دسترسی داشته باشد. در و بدنه تابلو برق های سلولی را می توان به دو مدل فوم چسبی و فوم تزریقی که درجه حفاظت (IP) های متفاوتی دارند، تقسیم بندی کرد. همان طور که در بالا ذکر شد، تابلو برق سلولی در واقع همان تابلو برق در حالت ایستاده است.

معرفی تابلو برق سلولی

معرفی تابلو برق سلولی

انواع تابلو برق های سلولی

از انواع تابلو برق های سلولی می توان تابلو برق سلولی جوشی، تابلو برق سلولی پیچ و مهره نیز نام برد. این نوع طبقه بندی بر اساس ساختار بدنه انجام می گیرد.
• تابلو برق سلولی جوشی: در تابلو برق سلولی جوشی تمام بدنه به صورت یکپارچه به هم متصل است و اندازه آن نسبت به تابلو برق دیواری بزرگتر است. از جوش در اتصال ستون ها استفاده می شود.
• تابلو برق سلولی پیچ و مهره: تابلو برق سلولی پیچ و مهره همانند تابلو برق سلولی جوشی بدنه ای یکپارچه دارد با این تفاوت که ستون ها و پل ها توسط سه کنجی های مخصوص به یکدیگر پیچ و مهره شده و در اتصال آن ها از جوش استفاده نشده است.
نحوه اتصال در این دو مدل متفاوت است. اسکلت و بدنه مستحکم مزیت این تابلو برق ها به شمار می رود. از مزایای نوع جوشی می توان به مواردی مانند تغییر ناپذیری در بنا اشاره کرد. همچنین اجزای درونی به صورت تغییر ناپذیری در آن قرار گرفته است.
از دیگر دسته بندی های تابلو سلولی می توان به مواردی چون کاربرد، سطح ولتاژ، ساختمان و محل نصب اشاره کرد. کاربرد این تابلو برق در دو نوع کنترل و توزیع است. تقسیم بندی ولتاژ، دستگاه ها را در دو دسته فشار قوی و فشار ضعیف قرار می دهد. تابلوها از لحاظ نصب در یکی از دسته های درونی و بیرونی قرار می گیرند. تابلو برق های بیرونی وظیفه محافظتی نیز دارند. نوع درونی آن برای محیط های سربسته به کار می رود. مدل درونی وظیفه نگهداری از تجهیزات در برابر برخوردها را به عهده دارد.

طرح های محبوب تابلو برق سلولی

یکی از انواع طرح های ارائه شده برای این تابلو برق ها، ریتال و سیواکن است. در تابلو برق سلولی ریتال، علاوه بر بدنه اجزای داخلی نیز با پیچ و مهره به یکدیگر متصل شده اند. استحکام این نوع تابلو برق از دو مدلی که پیش تر بیان شد، چندین برابر بیشتر است، زیرا ستون فلزی آن از ورق به هم تابیده شده و زاویه دار ساخته می شود.
ستون ها در تابلو برق ریتال مشخصه اصلی هستند. این تابلو برق به صورت پیچ و مهره ای است. همچنین این مدل به عنوان پر استفاده ترین سلول تابلو برق حساب می شود. این نوع توسط شرکت آلمانی ریتال ساخته می شود. تابلو سلولی طرح سیواکن همانند ریتال در کشور آلمان تولید می شود. زیمنس آلمان این مدل را تولید کرده است.

مزایای استفاده از تابلو برق سلولی

استفاده از تابلو برق علاوه بر ایجاد حفاظت و اطمینان به کاهش هزینه سیستم و تعمیر و نگهداری ساده تر آن نیز کمک می کند. بسته به مصارف مختلف، تابلو برق ها دارای انواع گوناگونی هستند که هر کدام را به صورت جدا مطرح کردیم. این تنوع در اندازه تابلو برق و همین طور درجه حفاظت یا آی پی (IP) آن ها قابل مشاهده است.

اجزای تابلو برق سلولی

مهم ترین اجزای تابلو برق های سلولی را می توان موارد زیر دانست:
بدنه تابلو برق
کلیدها
شینه و هادی ‌ها
تجهیزات اندازه‌ گیری
تجهیزات حفاظتی
سیستم زمین (ارتینگ)
سیستم اینترلاک
مقره

معرفی تابلو برق سلولی

معرفی تابلو برق سلولی

سخن پایانی
تابلو برق های سلولی یکی از انواع مختلف تابلو برق ها هستند که مزیت های بسیاری را می توان برای آن در نظر گرفت. خرید تابلو برق را باید از شرکت های معتبری همچون تابلو برق سمنان انجام داد. این شرکت دارای چندین سال تجربه در زمینه تولید تابلو برق صنعتی است. تحویل سریع کالاها توسط شرکت، یکی از مزیت های تابلو برق سمنان به شمار می رود. این شرکت در سال های اخیر پروژه های زیادی را در سراسر ایران انجام داده است. برای اطمینان از به پایان رسیدن پروژه های خود می توانید روی این شرکت حساب کنید.