معرفی تابلو برق سه فاز

تابلو برق ‌های سه فاز دارای کاربردهای گسترده ‌ای در ساختمان‌ های اداری، تجاری، صنایع و کارخانجات هستند. برای تغذیه یک یا چند مصرف کننده سه فاز توسط یک ولتاژ ورودی سه فاز، از این تابلو برق استفاده می‌ شود. اما مصرف کننده‌ های یک فاز نیز می ‌توانند از تابلو برق سه فاز استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم به این تابلو برق، انواع و دیگر مشخصات آن بپردازیم.

تابلو برق سه فاز چیست؟

تابلو برق سه فاز محفظه ‌ای از جنس فلز یا پلاستیک است که در داخل آن تجهیزات الکتریکی از جمله کمپرسور، شیرهای برقی، نمایشگرهای ولتاژ، جریان، فرکانس و غیره نصب شده است.

معرفی تابلو برق سه فاز

معرفی تابلو برق سه فاز

انواع تابلو برق سه فاز

این تابلوها بر اساس طرح، محل نصب، سطح ولتاژ، ساختار و… تقسیم بندی می ‌شوند که در ادامه به طور مختصر با هر کدام از این تقسیم بندی ‌ها آشنا می‌ شویم.
تابلو برق سه فاز بر اساس طراحی
تابلوبرق سیواکن (Sivacon): در این طراحی از جوشکاری استفاده نشده‌ است و بسیار انعطاف پذیر و محکم است. این تابلو در مدل ‌های دیواری، ایستاده معمولی و ایستاده کشویی تولید می ‌شود که هر کدام پیچیدگی‌ های خاص خود را دارند.
تابلو برق ریتال (Rittal): از پرکاربردترین طرح ‌های تابلو برق سه فاز است که نسبت به طرح سیواکن فضای کمتری را اشغال می‌ کند. در ساخت و طراحی این مدل از جوشکاری CO2 استفاده شده است و در دو مدل دیواری و ایستاده تولید می ‌شود.
تابلو برق سه فاز از نظر ولتاژ
فشار ضعیف: سطح ولتاژ در این تابلوها 1000ولت است و از تجهیزات قطع و وصل فشار ضعیف به همراه تجهیزات کنترلی، اندازه ‌گیری، حفاظتی، تنظیم کننده و… شکل گرفته است. این تابلو در دو نوع دیواری و ایستاده تولید می ‌شود.
فشار متوسط: سطح ولتاژ این تابلو برق ۱۰۰۰ تا ۳۶۰۰ ولت است و از کنتاکتور فشار متوسط، رله، باسبار، لوازم اندازه‌ گیری، تجهیزات کنترلی و… تشکیل شده است و در دو نوع ثابت و کشویی تولید می‌ شود.
تابلو فشار قوی: سطح ولتاژ این تابلو برق بین ۶۳۰۰۰ تا ۴۰۰.۰۰۰ ولت است. تجهیزات به کار رفته در این تابلو‌ استاندارد و کیفیت بالایی دارد تا از بروز هرگونه حادثه احتمالی جلوگیری کند. بر اساس نوع عایق به‌ کار رفته، محل نصب و… در انواع مختلفی تولید می ‌شود.
تابلو برق سه فاز از نظر محل نصب
داخلی: از آنجایی که این تابلوها فاقد عایق ‌بندی‌ هستند نباید در معرض باد، باران، گرد وخاک و … قرار گیرند. این تابلوها را در فضای داخلی ساختمان ‌ها و مکان ‌های سرپوشیده نصب می ‌کنند.
بیرونی: تابلو برق سه فاز بیرونی به تابلو برقی گفته می ‌شود که در محیط‌ های آزاد و فضای باز نصب می‌ شود. عایق بودن این تابلو برق‌ها آن ‌ها را از عوامل محیطی همچون باد، باران، گردو خاک، رطوبت هوا و.. محافظت می‌ کند.
انواع تابلو برق سه فاز از نظر ساختار
ثابت: تجهیزات داخلی تابلو برق را به یک سینی نصب ‌می‌ کنند و این سینی را داخل تابلو قرار می ‌دهند، به همین دلیل ساختار این تابلو برق کاملا ثابت است.
کشویی: ادوات و تجهیزات این تابلو برق را در کشوهای مختلفی قرار می ‌دهند و در تابلو نصب می ‌کنند که این کشوها روی ریل‌ ها حرکت داده می ‌شوند.
علاوه بر این تقسیم بندی ‌ها تابلو برق سه فاز را بر اساس ایستایی نیز به دو دسته ایستاده و دیواری تقسیم می‌ کنند.
تابلو برق ایستاده: این تابلو برق در دو طرح سیواکن و ریتال تولید می ‌شود و ارتفاع تابلو برق ایستاده معمولا دو متر است. این نوع تابلوهای برق‌ در محل نصب به صورت ایستاده قرار می ‌گیرند.
تابلو برق دیواری: به دو دسته روکار و توکار تقسیم می‌ شود. تابلو برق روکار روی سطح دیوار نصب می‌ شود و برای حفاظت آن در برابر عوامل محیطی روی آن کلاهک قرار می ‌گیرد. تابلو برق توکار نیز با توجه به نام خود، داخل دیوار نصب می ‌شود.

در هنگام نصب تابلو برق سه فاز باید چه نکاتی رعایت شود؟

توجه به اصول و رعایت برخی نکات در نصب تابلو برق سه فاز باعث راه اندازی بهینه، سلامت و دوام آن می ‌شود، این نکات عبارت اند از:
برای سیم‌ های سه فاز به ترتیب رنگ ‌های زرد، قرمز و آبی و برای سیم نول رنگ سیاه در نظر بگیرید.
در تابلو برق بهتر است از سیم ارث با رنگ سبز استفاده کنید.
یک کلید گردان برای روشن و خاموش کردن تابلو برق مد نظر داشته باشید.
طراحی دو نقشه داخلی و رایزر دیاگرام در ساخت این تابلو برق ضروری است.
رعایت اصول ایمنی در زمان ساخت بسیار اهمیت دارد.
شین‌ها را توسط رنگ نسوز رنگ آمیزی کنید.
سعی کنید برای سیم کشی داخلی از سیم مسی تک ‌لا با عایق حداقل ۱۰۰۰ وات استفاده کنید.
حتما از کلید ورودی خودکار استفاده کنید.
به این نکته توجه داشته باشید، زمانی که از کلید و فیوز جداگانه استفاده می‌ کنید باید کلید را قبل از فیوز نصب کنید.
استفاده از فیوز فشنگی برای ساخت تابلو برق سه فاز توصیه می ‌شود.

معرفی تابلو برق سه فاز

معرفی تابلو برق سه فاز

مراحل ساخت تابلو برق سه فاز

نکات فنی و استانداردها
تمام استانداردهای بین المللی موجود در نشریه منتشر شده توسط سازمان برنامه و بودجه باید در ساخت این تابلو برق ‌ها رعایت شود. این مرحله شامل قسمت ‌های زیر است:
مطالعه اسناد معتبر، نقشه ‌ها و اطلاعات موجود
بررسی نقشه و مشخصات تجهیزات به کار رفته در ساخت این تابلو
مشورت با کارفرما و همچنین عقد قرار داد با کارفرما
تطبیق نقشه با خواسته کارفرما
تهیه نقشه
در مرحله دوم باید نقشه تهیه کنید. برای ساخت تابلو برق می‌ توان دو نقشه با نام‌ های ایزومتریک و جانمایی طراحی کرد. نقشه مدارهای قدرت و فرمان که به وسیله شماره گذاری ترمینال صورت می‌ گیرد را نقشه ایزومتریک می‌ گویند. نقشه اجرایی به همراه لیست تجهیزات و قطعات الکتریکی را نقشه جانمایی می نامند.
طراحی بدنه تابلو برق سه فاز
تابلو برق سه فاز مانند سایر تابلو برق ‌ها باید از ورق روغنی و ضخیم ساخته شود. بدنه این تابلو برق‌ ها متشکل از دو قسمت شاسی و بدنی است که توسط پیچ و مهره ساخته می‌ شوند.
رنگ آمیزی تابلو برق سه فاز
این مرحله که آخرین مرحله ساخت تابلو برق است به چند مرحله جزئی شامل چربی زدایی، زنگ زدایی، فسفاته کاری و رنگ کاری تقسیم می‌ شود.

جمع بندی
در این مقاله به معرفی انواع تابلو برق سه فاز براساس طراحی، ولتاژ و… اشاره کردیم همچنین در ادامه با رعایت نکات فنی و مراحل ساخت آن آشنا شدیم. شما می ‌توانید با مراجعه به سایت تابلو برق سمنان از خدمات و محصولات بی‌ نظیر این تیم حرفه ‌ای بهره‌ مند شوید.