کاربرد تابلو برق متال کلد

تابلو برق متال کلد Metal Clad یکی از مرسوم ترین طرح های مورد استفاده در تابلو برق های صنعتی است. این تابلو به عنوان یک زیر مجموعه از تابلو برق های متال انکلوزد شناخته شده است. تابلو برق های انکلوزد و متال کلد از نظر کاربرد و ظاهر شباهت زیادی دارند تا حدی که تشخیص آن ها گاهی اوقات غیر ممکن خواهد بود. با این حال عملکرد آن ها در جریان خطاهایی موجود، جنبه های ایمنی و تاثیر تعمیر و نگهداری سیستم ها کاملاً متفاوت است. برای انتخاب بهترین نوع تابلو برق متال کلد، به اطلاعاتی نیاز دارید که در این مقاله در رابطه با آن ها و کاربرد تابلو برق متال کلد صحبت خواهیم کرد.

تابلو برق متال کلد چیست؟

تابلو برق متال کلد Metal Clad مانند سایر تابلو برق های صنعتی از بخش های مختلفی تشکیل شده است. تمام اجزای داخلی این تابلو برق به صورت جداگانه پوشانده شده اند. جداسازی محفظه های مختلف این دستگاه، باعث می شود که هنگام بروز خطا در یکی از محفظه ها، از انتقال خطا به سایر بخش ها جلوگیری شود. در نتیجه سایر محفظه ها، بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه خواهند داد. تابلو متال کلد از چندین بخش مختلف تشکیل شده است که به شرح ذیل است.
محفظه های باسبار
محفظه سر کابل
محفظه کنترل
محفظه کلید
باسبار: باسبار در صنایع الکترونیکی دارای انواع مختلفی از جمله باسبار دوبل، باسبار تک، باسبار مستقل، باسبار موازی و کوپله است. باسبارهای تک معمولاً در بخش های بالا دستگاه نصب می شوند. همچنین باسبارهای دوبل هم در فاصله های مختلف در بالا و پایین دستگاه قرار می گیرند. جنس باسبار دوبل معمولاً از آلومینیوم و مس است. نقش باسبار در تابلو برق متال کلد، هدایت جریان برق و الکترسیته است.
• کابل: به قرار گرفتن چندین سیم در کنار یکدیگر کابل می گویند. کابل از سه بخش عایق، هادی و غلاف تشکیل شده است. از کابل برای هدایت جریان برق استفاده می شود. کابل ها معمولاً از جنس مس و آلومینیوم ساخته می شوند.

کاربرد تابلو برق متال کلد

کاربرد تابلو برق متال کلد

اهمیت استفاده از تابلو برق متال کلد

اهمیت تابلو برق متال کلد و کاربرد آن برای یک مهندس برق که تجربه زیادی در این زمینه داشته باشد، کاملاً روشن خواهد بود. با این وجود قصد داریم در ادامه به معرفی بیشتر و دلیل اهمیت استفاده از تابلو برق متال کلد بپردازیم.
• محافظت از وسایل الکتریکی، در مواقع حساس از جمله قطع مدارهای باردار
• ایزوله کردن بخش های در حال کار، به منظور حفاظت از اپراتورها
• کنترل و مدیریت منابع مورد استفاده برای تغذیه بار در سیستم

تفاوت تابلو برق متال کلد و متال انکلوزد

همان طور که اشاره شد تابلو برق متال کلد و متال انکلوزد دارای شباهت های زیادی هستند به طوری که ممکن است گاهی اوقات در تشخیص آن ها با مشکل مواجه شوید. اما این دو تابلو برق تفاوت هایی هم دارند. اولین تفاوت مهم بین این دو تابلو برق، پوشیده شدن تمام اجزای داخلی تابلو برق متال کلد است که به صورت جداگانه در یک محفظه قرار گرفته اند. اجزای مختلف متال کلد عایق بندی شده و به صورت جداگانه به زمین متصل می شوند.
امکان جدا کردن محفظه های متال کلد به صورت جداگانه با کمترین میزان تاثیر روی سیستم، یکی از تفاوت های بین این دو تابلو برق است. تمام موارد نام برده به عنوان یک مزیت برای تابلو برق متال کلد محسوب می شود و باعث بالا رفتن هزینه آن نسبت به تابلو برق متال انکلوزد شده است.

مزیت های تابلو متال کلد

تابلو برق متال کلد این قابلیت را دارد تا در مواقعی که جریان خطای بالایی وجود دارد ویژگی های ایمنی را ارائه دهد. با توجه به مجزا بودن اجزای داخلی تابلو برق متال کلد، اپراتورها این قابلیت را دارند تا به هر یک از آن ها به صورت جداگانه دسترسی پیدا کند. در نتیجه موجب می شود که در حین کار با اجزای کم خطر، از برخی از اجزای پر خطر تابلو برق اجتناب کند. یکی از مهم ترین مزیت های تابلو برق متال کلد، امکان خاموش و روشن کردن بخش های مختلف سیستم در راه دور است که موجب کاهش احتمال آسیب اپراتور خواهد شد.
پارتیشن بندی اجزای داخلی این تابلو برق باعث شده است تا در صورت آسیب دیدن هر بخش از تابلو برق، مشکلی برای سایر اجزا پیش نیاید و کار خود را ادامه بدهند. در حالی که در صورت بروز مشکل در یکی از بخش های تابلو برق انکلوزد، تمام بخش های آن از کار خواهند افتاد.

کاربرد تابلو برق متال کلد

کاربرد تابلو برق متال کلد

سخن پایانی:
در این مقاله اطلاعات مفیدی را در مورد تابلو برق متال کلد بیان کردیم. اگر قصد خرید تابلو برق را دارید باید به نکاتی از قبیل کل بار متصل، الزامات هماهنگی انتخابی، الزامات و نگهداری احتمالی توجه داشته باشید. استفاده از تابلو متال کلد برای بارهای بیشتر و افزایش ایمنی، انتخاب مناسبی خواهد بود. به همین دلیل است که تابلو برق متال کلد دارای قیمت بیشتری نسبت به سایر تابلو برق ها است. تابلو برق سمنان با ارائه انواع تابلو برق های صنعتی متال کلد و متال انکلوزد کار مهندسان برق را آسان کرده است.